AnasayfaBlogSanat Tarihi Nedir? Sanat Tarihinin Araştırma Alanı Neler?
Popüler Yazılar

Sanat Tarihi Nedir? Sanat Tarihinin Araştırma Alanı Neler?

24 Kasım 2018
Bu görüntü çölde büyük bir taş sfenks heykelini tasvir etmektedir. Piramit şeklindeki yapı, üzerinde en ufak bir bulut belirtisi bile olmayan parlak mavi gökyüzüne karşı gururla durmaktadır. Heykel oldukça uzun ve gövdesi gökyüzüne kadar uzanıyor. Sfenksin gözleri kapalı, bu da ona gizemli ve görkemli bir görünüm kazandırıyor. Yakından baktığımızda heykelin karmaşık detaylarını, vücudunu oluşturan küçük girinti ve kıvrımları görebiliyoruz. Yapının ortasında, gizemli bilinmeyene bir giriş oluşturan bir kapı vardır. Etkileyici boyutu ve gizemli aurasıyla sfenks, güç ve bilginin güçlü bir sembolü olarak duruyor.

Ülkemizde sanat tarihi eğitimi, üniversitelerin fen-edebiyat fakültelerinde dört yıl boyunca verilmekte. İlk zamanlarda arkeoloji bölümüyle birlikte yürütülen sanat tarihi eğitimi, zaman içinde kendi başına bir bölüm olarak yerini aldı. Bu süreçte, arkeolojiyle benzer yönleri olsa da, araştırma alanları birbirinden oldukça farklıydı.

Sanat Tarihi BaşlıklarıAçıklamalarDetaylar
Sanat Tarihi Nedir?Sanat tarihi, insanoğlunun çağlar boyunca ürettiği sanatsal eserleri inceler.Sanat tarihi, görsel sanatları ve mimariyi kapsar.
Eğitim SüresiSanat tarihi eğitimi dört yıllıktır.Sanat tarihi eğitimi, üniversitelerin fen-edebiyat fakültelerinde verilmektedir.
Sanat Tarihi ve ArkeolojiÖnceden arkeoloji ile birlikte eğitim veriliyordu.Günümüzde araştırma alanları farklılaşmış ve ayrı bölümler olarak verilmektedir.
Araştırma Alanları Farklılıklarıİçerik olarak benzerlikleri olsa da araştırma alanları farklıdır.Arkeoloji, daha çok tarihi ve kültürel kalıntılara odaklanırken, sanat tarihi sanatsal eserlerin incelenmesine odaklanmaktadır.

Sanat Tarihinin Araştırma Alanları ve Önemi

Sanat tarihi, bir toplumun veya devletin ait oldukları devirlere kattıkları kültürü ve sanatı inceler. Mimari, dokuma, resim gibi çeşitli alanlarda yapılan çalışmalara odaklanır. Örneğin, Anadolu Selçuklu Devleti'nin Konya'da bulunan yapıları bu araştırmaların önemli bir parçasıdır. Bu yapılar üzerinden dönemin kültürel ve sanatsal zenginliği hakkında bilgi sahibi olabiliriz.

Sanat Tarihi Araştırması Nasıl Yapılır?

Sanat tarihi araştırmaları, dönemin yazılı kaynaklarına bakılarak veya kazı çalışmaları ile gerçekleştirilir. Biraz kendi deneyimlerimden bahsedecek olursam, üniversitede okurken bir proje için Karadeniz bölgesindeki eski kiliseleri inceleme fırsatım oldu. Öncelikle, bu kiliselerle ilgili yazılı kaynakları taradık. Eski seyahatnameler, vakıf kayıtları, hatta halk arasındaki efsaneler bile bizim için önemliydi.

Sonrasında, grup olarak bu yapıları yerinde inceledik. Tahrip olmuş yapılar için ise bazen küçük çaplı kazılar yapıldı, elbette gerekli izinler alınarak. Bir keresinde, yıkılmış bir kilisenin temel kalıntılarını ortaya çıkarmak için yerel halkla birlikte çalışmıştık. Bu süreç, sadece akademik değil, aynı zamanda kişisel olarak da büyüleyiciydi.



Araştırma Adımları

1- Yazılı Kaynakların Taranması: İlk adım, araştırılacak konuya dair tüm yazılı materyalin toplanmasıdır.

2- İnşa Kitabelerinin Bulunması: Yapıların tarihlendirilmesinde en net bilgiyi verir.

3- Yerinde İnceleme: Yapıların fiziksel olarak incelenmesi, mimari özelliklerin kaydedilmesi.

4- Kazı Çalışmaları: Gerekli durumlarda ve izinler alındıktan sonra yapılır.

5- Verilerin Analizi: Toplanan tüm bilgilerin bir araya getirilerek değerlendirilmesi.

Ders Konularının Ayrımı ve Eğitimde Yaşanan Sorunlar

Mevcut eğitim düzeninde sanat tarihi, tüm konuları bakımından yeterince aktarılamıyor. Çünkü, dört yıla sığamayacak kadar fazla sayıda konu bulunuyor. Bu konuları azaltmak da pek mümkün değil. Ancak, doğru bir planlama ile her bilgiyi öğrencilere belirli miktarlarda aktarmak mümkün olabilir.



Şöyle düşünün: Osmanlı dönemine ait camileri dört yıl boyunca anlatmak, hem zor hem de zaman kaybı olacaktır. Bunun yerine, Osmanlı camilerini genel özellikleriyle ve önemli yapılar çerçevesinde iki dönemde detaylıca incelemek daha verimli olabilir. Böylece, diğer dönemlerde Avrupa sanatı, resim sanatı, Bizans sanatı gibi çeşitli konulara da vakit ayrılabilir.

Eğitim Sisteminde Yapılması Gerekenler

Kapsamlı Müfredat Hazırlanmalı: Tüm sanat tarihi dönemlerini kapsayan dengeli bir program oluşturulmalı.

Pratik ve Teorik Dengesi Sağlanmalı: Öğrenciler hem sınıfta hem de sahada öğrenme fırsatı bulmalı.

Uzmanlaşma Alanları Sunulmalı: Öğrenciler ilgi duydukları alanlarda derinlemesine çalışabilmeli.

Kaynaklara Erişim Kolaylaştırılmalı: Kütüphaneler ve dijital arşivler zenginleştirilmeli.

Benim üniversite dönemimde, bir hocamızın şu sözleri hala aklımdadır: "Sanat tarihi, yalnızca geçmişi değil, bugünü ve geleceği de anlamamıza yardımcı olur." Gerçekten de, sanat eserleri ve mimari yapılar toplumların kültürel birikimini ve düşünce yapısını yansıtır.

Sanat Tarihinin İnceleme Alanları ve Yurtdışındaki Uygulamalar

Ülkemizde, sanat tarihinin inceleme alanları yurtdışından biraz daha farklıdır. Özellikle Avrupa'da sanat tarihi eğitimi daha geniş bir perspektifle ele alınır. Bizde sanat tarihi araştırmaları geç Roma döneminden, yani Bizans döneminden başlar ve günümüze kadar uzanır. Bunun temel sebebi, arkeoloji ve sanat tarihi bölümlerinin iş yükünün fazla olmamasını istemektir.

Sanat Tarihi Nedir?, Sanat tarihi, insanoğlunun çağlar boyunca ürettiği sanatsal eserleri inceler, Sanat tarihi, görsel sanatları ve mimariyi kapsar, Eğitim Süresi, Sanat tarihi eğitimi dört yıllıktır, Sanat tarihi eğitimi, üniversitelerin fen-edebiyat fakültelerinde verilmektedir, Sanat Tarihi ve Arkeoloji, Önceden arkeoloji ile birlikte eğitim veriliyordu, Günümüzde araştırma alanları farklılaşmış ve ayrı bölümler olarak verilmektedir, Araştırma Alanları Farklılıkları, İçerik olarak benzerlikleri olsa da araştırma alanları farklıdır, Arkeoloji, daha çok tarihi ve kültürel kalıntılara odaklanırken, sanat tarihi sanatsal eserlerin incelenmesine odaklanmaktadır

Yurtdışındaki Yaklaşımlar

Tarihin Her Alanına İlgi: Sanat tarihi, tarih boyunca tüm dönemlerle ilgilenir.

Bütüncül Bakış Açısı: Toplumsal kültür ve sanatı, geçmişten günümüze bir gelişim içinde ele alırlar.

Disiplinlerarası Çalışmalar: Sanat tarihi, arkeoloji, antropoloji, sosyoloji gibi alanlarla iç içedir.

Geçen yıl Erasmus programı ile İtalya'ya gitme şansım oldu. Orada sanat tarihi öğrencileri, antik dönemden modern döneme kadar geniş bir yelpazede eğitim alıyorlardı. Ayrıca, müzeler ve tarihi mekanlar sürekli olarak derslerin bir parçasıydı. Bu beni gerçekten etkiledi ve bizim eğitim sistemimizle karşılaştırmama neden oldu.

Yanlış Anlaşılmalar ve Sonuçları

Ülkemizdeki bu yanlış tutum, sanat tarihini yeterince anlayamamış öğrenciler yetiştiriyor. Düşünün ki, 422 yıl hüküm sürmüş Roma İmparatorluğu, sanat tarihinin araştırma alanına girmiyor. Ancak, bölündükten sonra Doğu Roma İmparatorluğu olarak anılan Bizans dönemi sanat tarihinin konusu oluyor. Bu, öğrencilerin sanat tarihine bütüncül yaklaşamamalarına neden oluyor.

Bu Durumun Etkileri

Eksik Bilgi Birikimi: Öğrenciler, sanatın gelişim sürecini tam olarak kavrayamıyor.

Sığ Analizler: Tarihi eserlerin ve sanat akımlarının bağlamını anlamakta zorluk çekiyorlar.

Global Perspektif Eksikliği: Dünya sanat tarihini anlamakta yetersiz kalıyorlar.

Bir arkadaşım, yüksek lisansını Almanya'da yapmaya karar verdiğinde, orada lisans düzeyinde görülen bazı dersleri tekrar almak zorunda kaldı. Çünkü bizim eğitim sistemimizde bu konular ya yüzeysel geçilmiş ya da hiç işlenmemişti.

Sonuç ve Öneriler

Toparlamak gerekirse, sanat tarihi, bir açık hava müzesi olan ülkemizde ele alınması gereken önemli bir konu. Sanat tarihi araştırma alanları ve önemi, sadece akademik değil, kültürel ve toplumsal açıdan da büyük bir değere sahip. Bu nedenle, derslerin kapsamının genişletilmesi ve global bir seviyeye çekilmesi gerekiyor.

Önerilerim

1- Müfredatın Yeniden Düzenlenmesi: Dünya standartlarına uygun bir eğitim programı oluşturulmalı.

2- Uluslararası İşbirlikleri: Yurtdışındaki üniversitelerle ortak programlar ve projeler geliştirilmeli.

3- Uygulamalı Eğitim: Öğrenciler, teorik bilginin yanı sıra pratik deneyimler kazanmalı.

4- Kaynak Çeşitliliği: Yerli ve yabancı kaynaklara erişim artırılmalı, kütüphane ve arşivler zenginleştirilmeli.

5- Farklı Disiplinlerle Entegrasyon: Sanat tarihi, diğer sosyal bilimlerle birlikte ele alınmalı.

Unutmayalım ki, sanat tarihi sadece geçmişin bir aynası değil, aynı zamanda geleceğe ışık tutan bir rehberdir. Kendi kültürümüze ve dünya kültürüne daha derin bir anlayışla bakabilmek için sanat tarihi araştırma alanları ve önemini doğru kavramalıyız.


Kaynaklar:

Eyice, Semavi. Bizans Devrinde Boğaziçi. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti, 1976.

Aslanapa, Oktay. Türk Sanatı Tarihi. İstanbul: Damla Yayınları, 1993.

Gombrich, E.H. Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.

Tansuğ, Sezer. Çağdaş Sanat Felsefesi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1989.

Yazar: Volkan Zorlu

eğitim sanat tarihi sanat tarihi eğitimi tarihöğrenciler
Bu resimde ikisi de gözlük takan bir erkek ve kadın görülüyor. Adam mavi bir gömlek ve siyah bir pantolon giyerken, kadın beyaz bir gömlek ve mavi bir kot pantolon giymektedir. Her ikisinin de gözlükleri takılı ve dümdüz ileriye bakıyorlar. Adamın kolu kadının beline dolanmış ve yüzleri birbirine yakın göründüğü için birlikte bir anı paylaşıyor gibi görünüyorlar. Arka plan yumuşak, kirli beyaz bir renktedir. Işık hafif loş, görüntüye yumuşak ve sıcak bir his veriyor. Gözlüklerine rağmen, gözleri hala bir duygu belirtisi gösteriyor. Birbirlerinin varlığından memnun ve mutlu görünüyorlar.
Konuk Yazar
Blog Yazarı

İstanbul İşletme Enstitüsünde yazılarının yayınlanmasını isteyen konuk yazarlarımız için oluşturulan bilgi kartıdır. Birçok alanda ve disiplindeki yazıları bu hesap üzerinde bulabilirsiniz.

Benzer Yazılar
Doğru ve faydalı bilgiler sağlama konusunda kararlı olan uzman ekibimizle blogumuzu her zaman yeni makaleler ve videolarla güncelliyoruz. Güvenilir tavsiyeler ve bilgilendirici içerikler arıyorsanız, blog sayfamıza mutlaka göz atın.
Bu resim, bir su kütlesindeki kayıklarda birkaç kişiyi tasvir ediyor. Ortada, mor giysili bir adam kürek tutarken, bıyıklı bir adam önünde bir çanta tutmaktadır. Sağda, bir adamın yüzünün yakın çekiminde belirgin bir çene hattı ve gözler görülüyor. Arka planda, renkli tonlara sahip bulanık bir kare görülebiliyor. Resmin sağ tarafında bir adam başka bir adamı tutarken, sol köşede mor bir perdenin yakın çekimi görülüyor. Tüm figürler uçsuz bucaksız bir suyla çevrilidir. Bu resim, teknelerdeki bu bireylerin anını yakalayarak macera ve keşif duygusunu aktarıyor.
Bölümler

Sanat Tarihi Bölümü

04 Mayıs 2020
Güneşli bir günde kumda bir grup insan görülüyor. Her biri gündelik kıyafetler giymiş, daire şeklinde bir arada durmaktadırlar. Hepsinin gözleri kapalı, görünüşe göre bir rahatlama anındalar. Etraflarındaki kum irili ufaklı kayalardan oluşuyor ve aralarında bazı bitki parçaları büyüyor. Arka planda mavi gökyüzü, beyaz bulutlar ve yükseklerde uçan birkaç kuş görünüyor. Sahne huzurlu ve dingin. Ön planda, gülümseyen ve gözleri rahatlamak için kapalı olan bir kişinin yüzünün yakın çekimi görülüyor. Daha uzakta, yüzleri çeşitli şekillerde çarpıtılmış bir grup kil heykel görülebiliyor. Bir kayaya yakından bakıldığında pürüzlü yüzeyi ortaya çıkıyor ve siyah çizgili bir grup nesne de görülebiliyor. Son olarak, uzakta bir adamın yüzünün bulanık bir görüntüsü ve bir çantanın yakın çekimi görülebiliyor.
Bölümler

Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü

14 Haziran 2020
Bu görüntüde açık bir alanda duran bir grup taş sütun görülüyor. Sütunlar yere yığılmış büyük kahverengi tuğlalardan yapılmıştır. Görüntü, tuğla duvarın daha iyi görülebilmesi için yakın plandan çekilmiştir. Taş sütun grubu ahşap bir arka planla çevrelenmiş ve ön planda büyük kahverengi bir taş blok görülüyor. Sütunların önünde duran kahverengi takım elbiseli bir kişi de var. Arka planda ise bulanık bir kanepe görüntüsü var. Görüntüdeki tüm unsurlar bir araya gelerek açık havada bir grup taş sütunu gösteriyor.
Bölümler

Klasik Arkeoloji Bölümü

20 Mayıs 2020