Duyguları İfade Etme Sanatı: Resim
Resim Akımları | Zaman Aralığı | Önemli Notlar |
---|---|---|
Gotik | 13.yy | Kilise ve dini konulara odaklanılan dönem. |
Rönesans | 15.yy | Klasik bakış açısının ve Ortaçağ karanlığının aksine insan merkezli bir sanat anlayışı. |
Barok Resim Sanatı | 17-18.yy | Aşırılık, abartı ve duygusal şiddetin hakim olduğu dönem. |
Romantizm | 18-19.yy | Duygu ve hayal gücüne dayalı, gerçeklikten uzak bir yaklaşım. |
Modern Sanat | 19.yy | Sanatın her türünde radikal dönüşümler ve yeni tekniklerin uygulandığı dönem. |
Sembolizm | 19.yy | Duygusal ve felsefi düşüncelerin semboller yoluyla ifade edildiği akım. |
Dadaizm | 20.yy | Sansürsüz ifade ve hayal gücünün öncelikli olduğu akım. |
Soyut Ekspresyonizm | 20.yy | Doğalcılık prensiplerini reddeden ve soyut ifadeyi benimseyen akım. |
Op Art | 1960 | Görsel etkiler yaratan, titreşim ve hareket illüzyonlarına dayanan akım. |
Sürrealizm | 20.yy | Rüya ve bilinçaltının sembolik yansımalarına odaklanan akım. |
Resim insanların Antik Çağ’dan bu yana kendini ifade etme şeklidir. Taş Devri insanı M.Ö.600.000- M.Ö.5.000 yıllarında hissettiklerini ve yaşadıklarını anlatan resimleri mağara duvarlarına kazıyarak yapmış. Sanat anlayışları çizgi iken daha sonra içini boyamayı keşfetmişler. Resim okuma yazma bilmeyen eski çağ insanının duygularını ifade etme şekli idi.
İnsanlığın Evrensel Dili Nedir?
Resim, zamanla yaşam şekli topluluklara dönüşen insanların ortak dili olmuştur. İnsanoğlu geçen zaman içerisinde çeşitli teknikler geliştirerek günümüzdeki resim ifadesine ulaşmıştır. Yakın zamana gelindikçe toplulukların kullandıkları malzemelerde ve uygulamalarında benzerlikler görülür. Sosyoloji, bilim ve ekonomideki gelişmeler neticesinde resim akımları oluşur.
Resim Akımları Nelerdir?
Bu akımlara başlıklar halinde bakmak daha doğru olur.
Gotik 13.yy
Rönesans 15.yy
Maniyerizm 16.yy
Barok Resim Sanatı 17-18.yy
Neoklasizm 18-19.yy
Romantizm 18-19.yy
Expresyonizm (Dışavurumculuk) 19.yy
Empresyonizm (İzlenimcilik) 19.yy
Fovizm (Yırtıcılık)19.yy
Metafizik resim 19.yy
Modern Sanat 19.yy
Natüralizm (Doğalcılık)19.yy
Post Empresyonizm 19.yy
Puantizm (Noktacılık) 19.yy
Pürizm (Artıcılık)19.yy
Realizm (Gerçeklik) 19.yy
Sembolizm 19.yy
Dadaizm 20.yy
Minimalizm 20.yy
Soyut Ekspresyonizm 20.yy
Soyut Resim Akımı 20.yy
Suprematizm 20.yy
Art Nouveau 21.yy
Op Art 1960
Sürrealizm
Görsel Sanatlar
Resim günümüzde görsel sanatların en değerli parçalarından biridir. Sınırlandırılmamış hayal gücünün renklerle tuvale, kartona, aynı zamanda kara kalem veya çeşitli malzemelerle uygun platformlara yansıtılmasıdır. Doğa en büyük ilham kaynağıdır. Doğanın renk zenginliği hayal dünyasının enginliğiyle birleşirse resim yapma isteği kaçınılmaz olur.
Zihnimizdeki derinliklere ulaştıkça tuvalimiz zenginleşir. Ve bunu en doğal haliyle beynimizin algıladığı şekilde sunarız. Kartonlardan tuvallerden taşan gözümüzün gördüğü ve beynimizin algıladığı üç boyutlu zemine çizilen resimler. Sanat aşkı damarlardan fışkırırsa arabalarda, merdivenlerde, duvarlarda, kozalaklarda, taşlarda veya su kabaklarında hatta aklınıza gelebilecek her zeminde gözlerinizin önüne serilecektir.
Çocuklarda Resim Yapma Alışkanlığı
Çocukların hemen hepsi yaratıcı olma ve üretme yeteneğiyle doğar. Bu beceri doğuştan genlerle annemizden ve babamızdan gelir. Veya çok çizim yaparak bu kabiliyeti sonradan edinebiliriz. Küçük yaşta başlayan resim yapma alışkanlığı çocuğunuzun psikolojik gelişimini olumlu yönde etkiler. El kaslarının gelişmesini sağlar. El ve göz koordinasyonunu güçlendirir. Bununla beraber pedagoglar bir çocuğun yaptığı resme bakarak ruh hali ve gelişimi konusunda bilgi sahibi olur. Resim çocukların eğitiminde vazgeçilmez bir öneme sahiptir.
Dinamik etkiye sahip resim öğrencilerin çizim ve boyama yaparak anlamlı bütünler oluşturmasında önemli bir yere sahiptir. Bir anlamda bakış açısıdır. Kimi insan resmi fotoğraf makinasının bakış açısıyla çerçeve içerisine alır ve sunar. Kimi insan da yazdığı kitabın sayfalarına sığdırarak. Bir tuvale, bir sahneye veya belki de bir afiş yaprağı gibi birçok zemine yansıtabilir sanatını.
Aslında hepsinin ortak noktası doğada olanı zihnimizde görebildiğimiz en beğendiğimiz kareleri seçip yeteneğimiz ölçüsünde sunabilme yetisidir. Tribünlerde maç izlerken bütün negatif enerjisini mutluluğunu ve nefretini haykıran bir insan gibi çizgilerle renklerle tüm çılgınlığını kızgınlığını ve sevincini haykırma şeklidir resim.
Yeni Başlayanlar İçin Öneri Nedir?
Resim yapmaya başlarken ilk adım oranı ayarlamaktır. Kağıdınızı fotoğraf ile eşit sayıda karelere bölerek oranı sağlayabilirsiniz. Tuval üzerine akrilik veya yağlı boya uygulamak için de aynı yöntem ile başlanır. Tuval üzerine hafifçe yatay ve dikey eşit büyüklükte kareler çizilir. Konu fotoğraftan yapılacaksa aynı sayıda karelere bölme işi fotoğrafa da uygulanır. Canlı doğadan veya modele bakarak yapılacaksa kalemle ölçü alınır. Kadraja alınan resim yavaş yavaş zemine oturtulur. Resim kimine göre deniz kimine göre okyanus gibidir.
Yazar: Melahat Varlıer
İstanbul İşletme Enstitüsünde yazılarının yayınlanmasını isteyen konuk yazarlarımız için oluşturulan bilgi kartıdır. Birçok alanda ve disiplindeki yazıları bu hesap üzerinde bulabilirsiniz.