Moda İllüstrasyon Sanatı
Dönem | Önemli İsimler ve Etkileri | Olaylar ve Gelişmeler |
---|---|---|
1908 | Paul Iribe ve Paul Poiret | Moda illüstrasyonu ilk kez bir sanat dalı olarak kabul edildi. |
1920 | Paul İribe | Modernist resim akımlarının özellikleri moda illüstrasyonuna yansıdı. |
1929 | Erte | Harper's Bazar moda dergisi için illüstrasyonlar yaptı. |
1930 | Carl Erikson | Realizm stilini moda illüstrasyonuna dahil etti. |
1930’lu yıllar | Newyork, Paris, Londra’daki moda dergileri | Moda illüstrasyonları büyük rağbet gördü fakat fotoğrafçılıkla rekabete başladı. |
1936 | - | Fotoğraflı dergi kapakları, illüstrasyonlu kapaklardan daha çok satıldı. |
1950 ve sonrası | - | Fotoğrafçılık alanının gelişmesi ile moda illüstrasyonlarına verilen önem azaldı. |
Günümüz | Sosyal medya ve dijital dünya | Moda illüstratörleri tarafından moda illüstrasyonu yeniden ön plana çıkarıldı. |
Günümüz | Giyim markaları | Ünlü markaların tanıtımı ve kıyafetlerin sanatsallaştırılması sağlandı. |
Fransız modacı Paul Poiret’in avangart elbise tasarımlarının tanıtımının yapılması için basımcı olan Paul Iribe’ye bu vazifeyi önermesiyle, 1908 yılında “moda illüstrasyonu” ilk kez bir sanat dalı olarak ortaya çıkmıştır. Daha önceleri bu tarz illüstrasyonlar moda dergilerinde, günlük modayı anlatmak ya da ücretsiz giyim patronlarının yanında giyim modelini anlatmak amacıyla yayımlanmıştır. Fakat Iribe’nin kullandığı cesur tonlarla çizilmiş resimleri, moda illüstrasyonlarının gelişmesine olanak sağlamıştır.
Moda İllüstrasyonunun Farklı Akımlardan Esinlenişi
Amedo Modigliani ve Henri Matisse’den etkilenen Paul İribe, figürlerini daha abartılı bir biçimde stilize ederek, uzun bacaklı ince kız siluetinin yaratıcısı olmuştur. 1920’de ünlü moda dergisi Vogue’un Fransız baskısı yayımlandığında, modernist resim akımlarının özellikleri moda illüstrasyonuna yansımıştır. Vouge’un rakibi Harper’s Bazar, (1929’da Harper’s Bazaar olarak değiştirildi.) moda dergisinin moda illüstrasyonlarını yapan tek illüstratörü Rus asıllı Erte’ydi. Erte, Irıbe’nin aksine siluetlerini daha çok abartılı saçaklar, yüksek başlıklar, metallik işlemeler ve incilerle bezeyerek, Asur prensesleri ve Mısır kraliçelerinden esinlenerek kadın arketipler yaratmıştır. 1930’larda ise Carl Erikson’un gözlemci yaklaşımlarıyla realizm stilini öne çıkarmıştır. Edgar Degas’dan esinlenen Erikson, daha doğal çizgilerini akıllı ve tasarruflu kullanarak moda illüstrasyonunun daha estetik bir şekilde yorumlanmasını sağlamıştır.
Moda İllüstrasyonu ile Moda Fotoğrafçılığının Rekabet Dönemi
1930’lu yıllar boyunca moda illüstratörleri, modanın 3 başkenti şeklinde bilinen Newyork, Paris, Londra’daki moda dergilerinden epey rağbet görmüştür. Fakat moda fotoğrafçılığının kendini göstermesi, moda illüstrasyonlarıyla rekabet ortamını doğurmuştur. Reklam verenler mallarını satabilmek adına illüstrasyonların kullanılmasını tercih ederken, moda sayfalarında ise fotoğrafa yer verilmiştir. 1936’larda illüstrasyonlu dergi kapakları, fotoğraflı dergi kapaklarına göre daha az satış yapmıştır. Bundan dolayı dergilerin yazılı alanlarında resim ve fotoğraf yan yana getirilerek yayınlanmıştır. 1950’lerde ve sonrasında fotoğrafçılık alanının daha üst seviyelere çıkmasıyla, illüstrasyonlara verilen önem azalmıştır.
Moda İllüstrasyonu’nun Günümüzdeki Konumu
Günümüzde moda illüstrasyonu, sosyal medya kavramının hayatımıza girmesi ve yaygınlaşmasıyla, moda illüstratörleri tarafından ön plana çıkarılmaktadır. Gerek dijital dünyada, gerekse çeşitli resim teknikleriyle (kolaj, suluboya, guaj, marker gibi) moda siluetleri farklı görüntülerde stilize edilerek, moda illüstrasyonuna yeni bir soluk getirilmiştir. Bu sayede birçok ünlü giyim markalarının tanıtımı ve kıyafetleri ölümsüz sanatsallaşması sağlanmıştır.
İstanbul İşletme Enstitüsünde yazılarının yayınlanmasını isteyen konuk yazarlarımız için oluşturulan bilgi kartıdır. Birçok alanda ve disiplindeki yazıları bu hesap üzerinde bulabilirsiniz.