AnasayfaBlogDoğudan Yükselen Özgün Anlatı: İran Sineması
Nedir?

Doğudan Yükselen Özgün Anlatı: İran Sineması

27 Mayıs 2021
Bu görüntü, başında eşarp olan bir kadın ve sakallı bir adama aittir. Kadının uzun kızıl saçları vardır ve eşarbı siyahtır. Adamın ise dolgun, kalın bir sakalı var. İkisi de uzaktaki bir şeye bakmaktadır. Kadının başı hafifçe eğik ve gözleri odaklanmış. Adamın yüzünde ciddi bir ifade var. Sağ alt köşede siyah bir kumaşın yakın çekimi var. Ortada, dudakları hafifçe ayrılmış bir kişinin ağzının yakın çekimi var. Resmin renkleri çoğunlukla koyu ve sessiz, kasvetli bir his veriyor. Eşarplı kadın ve sakallı adam resmin odak noktalarıdır.
ÖzelliğiAçıklamasıÖnemli İsimler
Özgünlükİran Sineması, özgün sinema dili ve farklı, deneysel anlatı yapısı kullanımı ile öne çıkmaktadır.Daryuş Mehrcui, Abbas Kiarostami, Muhsin Makhmalbaf
Kültürel ZenginlikGeçmişten bugüne birçok farklı medeniyetin etkisi altında kalarak çok renkli bir kültür mirası oluşturmuştur. Bu zenginlik, filmlere derin bir kültürel arka plan sağlar.-
Baskıcı Zihniyet ve SansürAğır İslami yapının etkisindeki baskıcı zihniyet ve devlet eliyle sürdürülen sansür mekanizması, İran Sinemasını farklı arayışlara yönlendirmiştir.-
Çocuk Merkezli AnlatılarDini ve toplumsal baskılara direnç olarak çocukların masum, saf ve temiz dünyaları üzerinden hikayeler anlatılır.-
Dolaylı Anlatım Yollarıİranlı sanatçılar, mitler, simgeler, imgeler ve dolaylı anlatım yollarını kullanarak sansür mekanizmasını aşmaktadır. Bu, sanatın önünde baskıların sınır olmayacağının bir işaretidir.-
Gerçekçilikİran sineması, hikayelerini gerçekçi bir dil ve sade bir görsellikle anlatma eğilimindedir.Daryuş Mehrcui
Uluslararası Başarıİran Sineması, hem içerik hem de estetik yönleri ile uluslararası alanda büyük başarılar elde etmiştir.Daryuş Mehrcui, Abbas Kiarostami
Politik TavırBazı İranlı sanatçılar, politik tavrını açıkça ortaya koymuştur. Bu durum, sanat ve politika arasında bir diyalog oluşturmaktadır.Muhsin Makhmalbaf
Edebiyat İlhamıİran sineması, hikayelerini oluştururken edebiyattan büyük ölçüde ilham almaktadır. Bu durum, filmlerin derinliğini ve anlamını artırmaktadır.Muhsin Makhmalbaf

Sinema, anlattığı hikayeler ile dünyanın tüm coğrafyalarına ulaşmayı başaran etkili ve güçlü bir sanat dalı. Biçim ve içeriğindeki unsurların yeni teknolojilerle hızlı uyumu, sinema sektörünü her daim yenilenen ve gelişen bir yapıda konumlandırır. Anaakım sinema olarak adlandırılan Hollywood, sinema sektörünün ilk adresi ve merkezi durumundadır. Özellikle nicelik açısından yoğun üretim yapması ve pre-prodüksiyon, prodüksiyon ve post-prodüksiyon aşamalarının hiçbirinin atlanmadan bir süreç içerisinde takip edilmesi ve pek tabii dağıtım kanallarının hızlı çalışması ve etkili PR çalışmalarının yapılmasından dolayı, anaakım sineması diğer ülke/bölge/kıta sinemalarına da film üretiminin her aşamasında öncülük eder pozisyondadır.

Elbette sektörel olarak güçlü olmasından dolayı sinema alanında söz sahibi olan Hollywood; son zamanlarda özellikle anlatı/konu/içerik başlıklarında kendini tekrar eden ve özgün yapımlar ortaya koyamayan bir yapıya bürünmüştür. Böylesi tıkanmışlık durumlarında Hollywood, kimi zaman remake denilen ilk çevrimi beğenilmiş ve sinema izleyicisinde farkındalık yaratmış filmlerin yeniden çevrimi ile varlığını sürdürür ya da kimi zamansa anaakım sineması dışındaki ülke sinemalarının başarılı yönetmenlerine, kendi imkanlarını sunarak, ülkesine davet edip film yapması için gerekli ortamı oluşturur. Tüm bu alternatiflerin gerçekleşebilmesi için sinema alanında sektör olabilmek ve maliyetleri yüksek olan yapımlara destek olabilmek için ekonomik olarak da güçlü olmak gerekmektedir. Açmazlarına bu şekilde yol bulmaya çalışan Hollywood, öteden beri beslendiği edebiyattan da destek almaya devam etmektedir. 

Hollywood’un hikâye anlatma tekniği ve anlatı içinde kullandığı klişelere ve ezberlere karşı çıkarak daha bağımsız ve özgür bir anlatı dilini tercih eden yapımlar da, günümüzün gelişen ve genişleyen yayın platformları nedeniyle daha görünür olmaya başlamış ve anaakım sinemanın dominant yapılanmasının gölgesinde kalan yapımlar, daha çok beğenilir, takip edilir ve merakla beklenir olmuşlardır. Sinema sektöründeki bu alternatif yönelimlerin başında hiç kuşkusuz; özgün sinema dili ve farklı ve kimi zaman deneysel anlatı yapısı kullanımı ile öne çıkan İran Sinemasıdır.

İran Sineması

Ortadoğu coğrafyasının köklü ve kadim bir kültüre sahip ülkesi İran, geçmişten bugüne farklı medeniyetlerin, imparatorlukların ve ülkelerin egemenliğinde olduğu için, renkli bir kültürel dokuya sahip önemli bir yapıdır. Topraklarından gelip geçen her toplumun farklı bir renk ve iz bıraktığı İran; bu çok renklilik yanında ağır İslami yapının yaşamın her katmanına sızdığı baskıcı bir zihniyet ile yoğrulmuştur. Bir yanda birçok sanatın varlığı ve gelişmesi için var olan kültürel zenginlik, diğer yanda ise dini baskılar İran’daki sanatı farklı bir kulvara itmiştir. Yaşamın her alanında etkili olan bu baskıcı zihniyeti ve özellikle devlet eliyle sürdürülen sansür mekanizmasını aşmak isteyen sanatçılar; sanatın hangi dalı olursa olsun, mitler, simgeler, imgeler ve dolaylı anlatım yollarını kullanarak sanatlarını inşa etme yoluna gitmişlerdir. Söz konusu bu çıkış yolu, sanatın önünde baskıların sınır olamayacağı ve sanatçının sanatını herşeye rağmen yapma aşkının mutlaka bir çıkar yol bulacağının göstergesi olarak okunabilir. 

İran Sinemasının ilk yıllarından bugüne hız kesmeyen sansür mekanizması ve baskıcı zihniyet, film üreten kişileri de (senarist-yönetmen-yapımcı) farklı arayışlara itmiştir. Sözgelimi, kadınların dini perspektiften çok görünür olmadıkları toplumsal yapıda, filmlerde de çok yoğun kadın teması ya da görseli kullanılmaz. Yine kadın-erkek arasındaki ilişkileri vermek sakıncalı görüldüğü için, filmlerin çoğunlukla anlatısının merkezinde çocuklar yer alır. Yönetmenler ve senaristler, çocukların masum, saf ve temiz dünyaları üzerinden hem de meşru bir zeminde küçük hikayeler anlatarak aslında gösterilemeyeni ya da asıl gösterilmek isteneni dolaylı yönden göstermenin yolunu bulurlar. 

İranlı Yönetmenler

1939 Tahran doğumlu Daryuş Mehrcui, İran’ın uluslararası alandaki ilk başarısı olarak görülen ‘İnek’ filmini 1969 yılında çekmiştir. Mehrcui, fakir bir köylünün çok sevdiği ineği ile olan ilişkisini son derece gerçekçi bir dil ve sade bir görsellikle anlatmıştır. Film, devletten maddi destek almasına rağmen yine de bitiminde sansüre takılmıştır. 

1940 Tahran doğumlu bir başka yönetmen Abbas Kiarostami, İran Sinemasının dünya çapında en çok bilinen isimlerinden biridir. Yönetmenliğe başladığı kısa filmlerin ardından uzun metrajlı filmler çeken Kiarostami, 1997 yılında intihar etmeyi düşünen bir kişinin etrafında şekillendirdiği anlatısı içine ahlak, vicdan, merhamet ve yaşam ile ilgili sorunsalları başarı ile kattığı ‘Kirazın Tadı’ adlı filmi ile Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye ödülünün sahibi olmuştur. 

1957 İran doğumlu Muhsin Makhmalbaf, İran’da yaşanan devrimin destekleyicisi olarak politik tavrını ortaya koymuştur. Politik tavrından dolayı girdiği hapishanede özellikle edebiyat ile ilgilenerek, özgür olacağı zamanlara dair önemli okumalar yapmıştır. 2001 yılında Afganistan’da çektiği ‘Kandahar’ filmi, en önemli filmidir. 

1959 doğumlu Macid Macidi, almış olduğu sanatsal eğitim nedeniyle mektepli sayılan yönetmenlerdendir. Filmlerinde ana karakter olarak kullandığı çocuklar nedeniyle masalsı bir atmosfer yaratan Macidi, İran sinemasının son dönemdeki en öne çıkan yönetmenlerinden biridir. 1997 yapımı ‘Cennetin Çocukları’, 1999 yapımı ‘Cennetin Rengi’ ve 2001 yapımı ‘Baran’ filmleri çocukların en masum ve temiz bir şekilde tam da çocuk olma hallerine yaraşır bir gerçeklikte yansıtıldığı çok başarılı filmlerdir. 

1960 doğumlu Cafer Panahi, Kiorastami’nin asistanlığı ardından yönetmenliğe geçmiştir. Arka arkaya çektiği ‘Beyaz Balon’, ‘Ayna’ ve ‘Daire’ filmleri ile dünyanın dikkatini yeniden İran’a çekmeyi başarmıştır. 

1969 doğumlu Bahman Ghobadi, özellikle ezilen kesimlerin yaşama tutunma çabalarını etkili bir dille anlatan önemli bir yönetmendir. Özellikle 2000 yapımı ‘Sarhoş Atlar Zamanı’ ve 2004 yapımı ‘Kaplumbağalar da Uçar’ filmleri en dikkat çeken yapımlarıdır. 

1972 doğumlu Asghar Ferhadi, İran’ın ilk Oscar ödülünü alan yönetmendir. Ferhadi, kendinden önceki usta yönetmenlerden feyz alarak başladığı sinema serüveninde çıtayı oldukça yükselten bir yönetmen olarak görülür. Özellikle aile ve ikili ilişkiler konularına çok katmanlı bir yapısallık içerisinde bakan Ferhadi; içinde yaşadığı ve bir üyesi olduğu kültürel yapının tüm unsurlarını anlatısı içine başarı ile katarak özgün bir dil ve anlatı metodu oluşturmuştur. 2009 yapımı ‘Elly Hakkında’, 2011 yapımı ‘Bir Ayrılık’, 2016 yapımı ‘Satıcı’ ve 2018 yapımı ‘Herkes Biliyor’ yönetmenin en önemli filmlerindendir.

Sonuç

Sansür, baskı ve dayatmaların şekil verdiği İran Sineması, özellikle batıda sinema eğitimi alarak ülkesine dönen özgür düşünen yönetmenlerin/senaristlerin mücadeleci tavırları ve yasaklara rağmen üretmeye devam etmeleri ile kendine yeni ve özgün bir yaşam alanı bulmuştur. Bu alan içerisinde her türlü insani hikâyenin anlatıldığı ama özellikle toplumsal yapının en altındaki kesime daha yoğun bakıldığı filmler üretilmiştir. Böylelikle hem toplumun farklı katmanları arasındaki uçuruma dikkat çekilmiş hem de varlıkları ile unutulmaya yüz tutmuş kesim, daha görünür kılınmıştır. Öteden beri küçük ve fakir insanların büyük dünyalarını, tüm insani duygular ile bezeli bir şekilde anlatan İran Sineması; sade, duru, yalın sinema dili ve süssüz biçimsel anlayışı ile tüm insanlığa yine ve yeniden anlatmaya devam edecek…

Dr. Özgür Yılmazkol

Özgünlük, İran Sineması, özgün sinema dili ve farklı, deneysel anlatı yapısı kullanımı ile öne çıkmaktadır, Daryuş Mehrcui, Abbas Kiarostami, Muhsin Makhmalbaf, Kültürel Zenginlik, Geçmişten bugüne birçok farklı medeniyetin etkisi altında kalarak çok renkli bir kültür mirası oluşturmuştur Bu zenginlik, filmlere derin bir kültürel arka plan sağlar, -, Baskıcı Zihniyet ve Sansür, Ağır İslami yapının etkisindeki baskıcı zihniyet ve devlet eliyle sürdürülen sansür mekanizması, İran Sinemasını farklı arayışlara yönlendirmiştir, -, Çocuk Merkezli Anlatılar, Dini ve toplumsal baskılara direnç olarak çocukların masum, saf ve temiz dünyaları üzerinden hikayeler anlatılır, -, Dolaylı Anlatım Yolları, İranlı sanatçılar, mitler, simgeler, imgeler ve dolaylı anlatım yollarını kullanarak sansür mekanizmasını aşmaktadır Bu, sanatın önünde baskıların sınır olmayacağının bir işaretidir, -, Gerçekçilik, İran sineması, hikayelerini gerçekçi bir dil ve sade bir görsellikle anlatma eğilimindedir, Daryuş Mehrcui, Uluslararası Başarı, İran Sineması, hem içerik hem de estetik yönleri ile uluslararası alanda büyük başarılar elde etmiştir, Daryuş Mehrcui, Abbas Kiarostami, Politik Tavır, Bazı İranlı sanatçılar, politik tavrını açıkça ortaya koymuştur Bu durum, sanat ve politika arasında bir diyalog oluşturmaktadır, Muhsin Makhmalbaf, Edebiyat İlhamı, İran sineması, hikayelerini oluştururken edebiyattan büyük ölçüde ilham almaktadır Bu durum, filmlerin derinliğini ve anlamını artırmaktadır, Muhsin Makhmalbaf
Hollywood Ülkeler Sineması İran Sineması Yönetmenler Anlatı yapısı Doğudan Yükselen Özgün Anlatı: İran Sineması
Kısa, siyah saçlı bir adam resmi siyah bir takım elbise giymiş ve mavi kravat takmış. İyi aydınlatılmış bir odada ayakta duruyor ve ciddi bir ifadeyle önüne bakıyor. Ellerini önünde kavuşturmuş ve belinde kahverengi deri bir kemer var. Duruşu kendinden emin ve bakışları odaklanmış. Otuzlu yaşlarının ortalarında görünüyor ve kıyafetleri düzgün ve şık. Kare bir çene çizgisi ve temiz traşlı bir yüzü var. Gözleri kahverengi ve kaşları belirgin. Güçlü ve kararlı bir görünümü var.
Dr. Özgür Yılmazkol
Blog Yazarı

Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-tv ve Sinema bölümü mezunu. Aynı üniversitede doktora eğitimini tamamladı. Editörlüğünü yaptığı medya/sinema kitapları ve senaryosunu yazdığı belgesel, kısa film ve dizi senaryoları bulunmaktadır.

Benzer Yazılar
Doğru ve faydalı bilgiler sağlama konusunda kararlı olan uzman ekibimizle blogumuzu her zaman yeni makaleler ve videolarla güncelliyoruz. Güvenilir tavsiyeler ve bilgilendirici içerikler arıyorsanız, blog sayfamıza mutlaka göz atın.
Resimde biri kız diğeri erkek iki çocuk baloncuk üflerken görülüyor. Kız çocuğu pembe bir bluz giyiyor ve uzun kahverengi saçları var. Yüzünde kararlı bir ifadeyle baloncuk üflüyor. Mavi bir tişört giyen erkek çocuk da heyecanlı bir ifadeyle baloncuk üflüyor. Arka planda, bulanık ve flu olmasına rağmen bir kişinin yüzünün yakın çekimi görülebiliyor. Görüntünün sağ alt köşesinde de bir kişinin karnının yakın çekimi görülüyor. Tüm çocuklar güzel bir gökyüzü ve yemyeşil ağaçlarla çevrili aydınlık bir açık hava ortamındadır. O anın neşesi hissediliyor ve görüntü çocukluğun masumiyetinin büyülü hissini yakalıyor.
Kişisel Gelişim

Macidi Filmlerinde Çocuk

30 Mayıs 2021
Bir kadın elinde bir uzaktan kumanda ile sandalyede oturuyor. Beyaz bir gömlek ve mavi bir pantolon giyiyor. Sandalye kahverengi ve rahat bir minderi var. Arkasında çimenli bir tepe ve merdivenli yüksek bir bina var. Gökyüzü mavi ve beyaz kabarık bulutlarla dolu. Uzakta bir uçak uçuyor, ışıkları parıldayan şehrin üzerinden geçiyor. Güneş arka planda batıyor ve her şeyin üzerine altın rengi bir renk veriyor. Kadın yüzünde huzurlu bir ifadeyle uçağa bakmaktadır. Uçağın ve aşağıdaki şehrin görüntüsünün tadını çıkarıyor.
Teknoloji

Sinemada Teknoloji Serüveni

22 Mayıs 2019